Doen - Oefeningen

Tijd voor jezelf

In deze tijden je hoofd en hart alert en openhouden om ook een positieve drager van verandering te zijn: dat is geen sinecure. Dan is het uiterst belangrijk en waardevol om goed voor jezelf te zorgen.

Gelukkig zien we dat we nu in een tijdperk leven waar meditatie en ‘mindfullnes’ leven steeds gewoner is geworden. Sterker nog, wetenschappelijk is bewezen dat het uiterst gezond is om dagelijks te mediteren. De kunst is vervolgens om deze oefeningen in je dagelijks leven toe te passen, dat het een ondersteunende gewoonte voor je wordt.

Door de jaren heen zijn er heel veel oefeningen inspiratief vrijgegeven. Om een beeld te krijgen, vind je hieronder een paar basis-oefeningen en wat uitleg over het waarom van de oefeningen. Even naar beneden scrollen!

Heb je een druk hoofd en ligt er veel op je bord, dan is 3 keer per dag een verstilling inbouwen van harte aanbevolen! Dat kan een korte meditatie zijn of een ommetje in de natuur: als je maar even stil kunt worden.

Wakker worden

is een grote gave van bewustzijn,

daar hij die wakker is

bovengemiddeld zichzelf en anderen

waar-neemt.

Oefeningen

Herbalanceren van de vrouwelijke en mannelijke energie


Meditatie oefening

Deze oefening helpt bij het her-balanceren van de vrouwelijke en mannelijke energie en bij het vinden van evenwichtige verstilling. Je kunt de oefening doen terwijl je luistert. Of je leest de oefening een paar keer door en dan doe je hem in stilte voor jezelf.

Uitbreiding Naamsoefening met accent op zachte weefsels en geraamte

“Het menselijk draagvermogen dient zo sterk ontwikkeld te zijn dat je je zachtere geaardheid houvast aan kan bieden en steun kan geven voor de vertolking van wie je op gevoelsniveau bent.”   – Marieke de Vrij

De Naamsoefening

“Deze oefening schept een wezenlijke basis voor zelfbewust leven. Wie dit goed beheerst, grondt zich in de werkelijkheid en blijft zielsbewust aanwezig. De oefening biedt een krachtige en blijvende ondersteuning!”

Marieke de Vrij

Hoe bescherm je jezelf tegen teveel indrukken, waardoor je doelloos wordt?

by Marieke de Vrij

Belang van stilte oefeningen en uitleg over de tong-oefening.

by Marieke de Vrij

Ik beken mijn naam

Een innerlijke reis naar jezelf

Het boek rondom de Naamsoefening van Marieke de Vrij

Wat is jouw verhaal rondom de naamsoefening?

Heb jij ervaring met de Naamsoefening en wil je deze met ons delen?
Doe dan mee en vertel ons je verhaal.

Totale ontspanning


Meditatie oefening

Doel van deze oefening is om tot een diepere, totale ontspanning te komen en vertrouwen te herstellen in je eigenheid. Maar ook in de ondersteuning die er voor je is. Je kunt de oefening doen terwijl je luistert. Of je leest de oefening een paar keer door en dan doe je hem in stilte voor jezelf.

Luister oefening Totale ontspanning

by Marieke de Vrij

Stil staan bij je geraamte


Stilte oefening

Deze stilte oefening maakt je meer bewust van je geraamte.
Vaak zijn mensen die zich spiritueel verdiepen bezig met de geestelijke ontwikkeling en te weinig met het geraamte.
Deze oefening helpt je om meer stil te staan bij dit geraamte, het stoffelijke deel wat ons wezenlijk draagt en alle zachte delen van ons lichaam ondersteunt.
Je gaat ervaren dat je sterker staat, bewuster denkt, bewuster voelt en daardoor ook je zuiverder plaatst in je handelingen.

Luister naar de geraamte oefening

by Marieke de Vrij